Martijn Bal wordt directeur van MIX, het Vlaams Media Innovatie Centrum

Geschreven door iMinds op woensdag 14 maart 2012

In de veranderingen die de media ondergaan, is innovatie een belangrijk onderdeel. Met de oprichting van het Media Innovatie Centrum MIX wil Ingrid Lieten een slagkrachtige structuur creëren die de innovatiepartner bij uitstek moet worden van de Vlaamse mediasector. Door het bundelen van bestaande middelen voor media-innovatie is dit jaar al een budget van 4,5 miljoen euro beschikbaar voor projecten.

Vlaams Minister voor Innovatie Ingrid Lieten: “MIX wordt een plek waar innovatie, expertise en kennisdeling centraal staan. MIX zal samen met Vlaamse media- en technologiebedrijven concrete en realiseerbare projecten uitwerken rond media-onderwerpen. De doelstellingen van het centrum zijn: versterken van de competitiviteit van de Vlaamse mediasector, een resultaatgerichte werking opbouwen en de brede sector activeren en engageren. Dit moet niet alleen de sector zelf maar uiteindelijk ook de mediagebruiker ten goede komen met nieuwe diensten en producten op maat.” 

Martijn Bal wordt aangesteld als directeur. Na een jarenlange carrière in de audiovisuele sector, kwam hij binnen VMMa aan het hoofd te staan van de afdeling Digitale Media, waar hij nieuwe digitale televisiekanalen lanceerde, het gebruik van de rode knop ontwikkelde en een sterk aanbod van Video on Demand uitwerkte onder de merknaam ‘iWatch’.  

Martijn Bal zal eerst en vooral het MIX kernteam verder versterken om aan de slag te kunnen gaan rond belangrijke thema’s in de mediasector. In een eerste consultatieronde binnen de Vlaamse mediasector kwamen al een aantal onderwerpen naar boven. Zo wordt het meten van digitale consumptie steeds moeilijker omdat mensen in toenemende mate, soms simultaan, gebruik maken van meerdere platformen (TV, smartphone, tablet en pc). En dat terwijl een meetbaar en aantoonbaar consumptiegedrag in directe relatie staat tot de te realiseren reclame inkomsten.

Om diensten en inhoud verder te personaliseren is het daarnaast ook belangrijk om een goed beeld te krijgen van individueel klantengedrag. In een context waarin bedrijven zoals Apple en Google zichzelf meer en meer als centrale spil in die klantenrelatie positioneren, is het voor de Vlaamse mediaspelers essentieel om ook zelf hierin te investeren en op deze manier nieuwe business modellen mogelijk te maken.

Martijn Bal: “We willen vanuit MIX met de hele mediasector in dialoog treden: zowel de audiovisuele en printsectoren als gamesontwikkelaars en jonge online spelers, om samen de toekomst in te stappen.”

Ter gelegenheid van deze lancering gaven Geert Noels en Geert Wellens (Econopolis) een eigenzinnige kijk op de sector, lichtte Christian Van Thillo zijn visie op de toekomst van de media toe, en kaderde Ingrid Lieten het MIX binnen het bredere media- en innovatiebeleid. 

Alle informatie over MIX vind je voortaan hier


 

Dit artikel gaat over , , , .

Reageer

Velden gemarkeerd met een sterretje zijn verplicht.

Blijf op de hoogte

Schrijf u in op onze nieuwsbrief.