Mobiele strijd

Geschreven door Wim De Waele op dinsdag 16 september 2008

De naam Andy Rubin doet wellicht bij weinigen een belletje rinkelen. In Silicon Valley echter is hij een levende legende, een technologiegoeroe. Rubin ligt aan de basis van een groot aantal grensverleggende informatietechnologieproducten. Zo was hij in de jaren 90 betrokken bij de ontwikkeling van het besturingssysteem en de interface van WebTV. Later, in het begin van de 21ste eeuw, stond Rubin aan het hoofd van Danger Inc., het bedrijf dat in 2001 de Hiptop lanceerde, bij ons beter bekend als de Sidekick, een personal digital assistent (pda) voor het grote publiek. 

Vandaag is Rubin Director of Mobile Platform bij Google en superviseert hij de ontwikkeling van Android, Googles open softwarepakket voor mobiele telefoons. Het systeem is genoemd naar Rubins bedrijfje Android, dat Google in 2005 - amper 22 maanden na de opstart - overnam.

De Google-overname van Android is een typisch voorbeeld van een beproefde strategie in Silicon Valley: koop de bedrijfjes van de beste software-ingenieurs op en geef hun de vrijheid om in hun niche de strategie van de overnemer uit te stippelen. Google hoopt een groot aantal mobiele aanbieders te overtuigen hun toestellen met de Android-technologie uit te rusten en zo te besparen op licenties van andere mobiele platformen, zoals het Microsoftplatform.  Die aanpak is een kopie van de strategie waarmee datzelfde Microsoft door het aanbieden van gratis Internet Explorer in de jaren 90 Netscape uit de markt prijsde.

Microsoft zit echter ook niet stil. Begin dit jaar kocht het Danger Inc., waar medeoprichter Rubin toen al weg was. Met die overname hoopt Microsoft een belangrijke rol te spelen in de consumentenmarkt voor smartphones.

In die concurrentiestrijd is er nog een belangrijke speler: de iPhone van Apple. Het bedrijf is de uitzondering op de beproefde Silicon Valley-regel van overnames. In lijn met de traditie houdt Apple liever alles zelf in de hand: hardware, software en content. Apple is daardoor een trendsetter, maar marktdominantie is niet gegarandeerd. In de jaren 90 slaagde Microsoft er met zijn platformstrategie bijna in Apple op de knieën te krijgen. De recente comeback van het verticaal geïntegreerde Apple met producten als iTunes,  de iPod en de iPhone, is indrukwekkend. Het feit dat de verschillende componenten veel beter met elkaar communiceren, speelt een belangrijke rol in de opmars van het bedrijf.

Wie uiteindelijk het grootste aandeel in de smartphonemarkt binnenhaalt, blijft koffiedik kijken. Vast staat wel dat Andy Rubin de rode draad door het verhaal is. Rubin begon zijn carrière bij Apple. Een van de projecten waar hij toen aan werkte, was Magic Cap. Dat was - u kunt het al raden - een revolutionair platform voor draagbare toestellen. Android, Hiptop en de iPhone zijn eigenlijk verre verwanten. Dat is nog maar eens een bewijs dat de gangmakers binnen de informatie- en communicatietechnologiesector niet de strategen, maar de talentvolle, creatieve individuen zijn.

Dit artikel gaat over .

Reageer

Velden gemarkeerd met een sterretje zijn verplicht.

Blijf op de hoogte

Schrijf u in op onze nieuwsbrief.