Privacy op het internet. Of net niet?

Geschreven door iMinds op maandag 21 mei 2012

In zijn krantenartikel legt Dominique Deckmyn  (De Standaard, 12 mei 2012) op een zeer toegankelijke manier uit hoe de internetreuzen Facebook en Google onze persoonsgegevens verzamelen en wat ze ermee doen. Deckmyn deed een beroep op de onderzoeksresultaten van doctoraatsstudent Rob Heyman van IBBT-SMIT-VUB.

 

De ideale gelegenheid om Rob Heyman uit te nodigen voor een interview!

 

In het kader van het EMSOC-project, waarvan IBBT-SMIT projectleider is, bestudeert Rob vanuit de privacyproblematiek of sociale media tot meer of minder empowerment van z'n gebruikers leiden. In zijn onderzoek besteedt hij voornamelijk aandacht aan Facebook.

Rob Heyman legt uit dat Facebook gedwongen is om winstgevende innovaties te pushen om te blijven renderen. Nu Facebook een beursgenoteerd bedrijf is, zijn risico-investeerders niet langer geïnteresseerd om in Facebook te investeren. Helaas zijn deze innovaties nefast voor de privacy van de gebruiker.

Het feit dat de aandelen van Facebook aan het zakken zijn, bewijst dat het voor Facebook geen evidentie is om te renderen.

De aandelen van Facebook zijn op dit moment aan het zakken, hetgeen dit bedrijf nog meer zal aanzetten tot het verzilveren van zijn grote en loyale gebruikersbestand. De kip met de gouden eieren in dit geval is targeted advertising. Deze reclameboodschappen presteren ondermaats in vergelijking met andere online targeted advertising. Hierdoor experimenteert Facebook met verschillende advertentievormen. Concreet wil dit zeggen dat reclameboodschappen steeds meer en meer vermomd worden als User Generated Content (UGC) in de hoop dat gebruikers er wel op zouden klikken omdat ze het niet langer als reclame bekijken. Dit zorgt vanzelfsprekend voor vragen i.v.m. onze privacy.

De grootste problemen doen zich momenteel voor in sponsored stories, statusupdates die meer getoond worden omdat een merk daarin voorkomt (indien dit merk daarvoor heeft betaald natuurlijk). Verder zien we ook dat Facebook een voorbereidende optie heeft toegevoegd bij accountinstellingen om reclame over het hele internet te maken (iets dat LinkedIn al meer dan een jaar doet).

Verder valt uit de recente aankoop van Glancee ook op dat Facebook volop bezig is met een expansie naar mobiele reclame. Dit moet ook aangezien dit een zwak punt is dat werd achtergehouden tijdens het beursnoteringsproces van Facebook.

 

Ben je zelf ook een fervente gebruiker van sociale media en wil je meer privacybewust omgaan met deze media? Lees dan zeker het artikel voor de handige tips die erin staan! 

 

Dit artikel gaat over , .

Reageer

Velden gemarkeerd met een sterretje zijn verplicht.

Blijf op de hoogte

Schrijf u in op onze nieuwsbrief.