iMinds digiMeter

Het iMinds digiMeter rapport brengt elk jaar het bezit & gebruik van media(technologie) bij Vlamingen in kaart. Het digiMeter onderzoek is uniek in zijn soort en houdt sinds 2009 systematisch een vinger aan de pols van de Vlaamse mediagebruikers.

digiMeter updates

digiMeter 55+

Meer dan een kwart van de Vlamingen - zo'n 3 miljoen mensen - is tussen 55 en 85 jaar oud. Op basis van de onderzoeksdata uit het digiMeter 2015 rapport (januari 2015) hebben iMinds onderzoekers nu hun bevindingen klaar rond het bezit en gebruik van media door ouderen in Vlaanderen.

digiMeter 55+ rapport



digiMeter 2015

Het iMinds digiMeter rapport biedt elk jaar actuele inzichten in het bezit en gebruik van media(technologie) bij Vlamingen. Sinds 2009 houdt ons onderzoek een vinger aan de pols van de Vlaamse mediagebruikers, waardoor we trends en cijfers accuraat in beeld kunnen brengen.

digiMeter rapport 2015



Adoptie van healthcare innovaties

Interesse in gelijkaardig onderzoek naar innovaties in de gezondheidszorg, en naar het gebruik van wearables en health apps in Vlaanderen?

Duik in onze onderzoeksresultaten van 2015

Neem deel aan de Welzijn & Wearables enquête 2016



Doe de digiMeter

Iedereen gebruikt media en ICT op een verschillende manier. Hoeveel schermen heb jij thuis? Op welke sociale media ben jij actief? We verzamelden input van over heel Vlaanderen en werken binnenkort ons digiMeter rapport 2015 af.

Doe de digiMeter


Een halfjaar Netflix in Vlaanderen

Het digiMeter panel wordt ook op korte termijn ingeschakeld om input te leveren over bepaalde actualiteitsgebonden onderwerpen. Een recent voorbeeld daarvan is het iMinds' Netflix rapport (juni 2015).

Een halfjaar Netflix in Vlaanderen: De hype voorbij?


digiMeter 2014

In 2014 werden 2028 Vlamingen bevraagd, dit zowel online als offline. We stellen vast dat er voor de meeste toestellen en technologieën verzadiging optreedt, met smartphones en tablets als uitzondering op de regel.

digiMeter rapport 2014

Vragen over digiMeter?

Prof. Dr. Lieven De Marez
Head of iMinds - MICT - Ghent University
digimeter@iminds.be

Over digiMeter

Hoeveel uur kijkt men tv in Vlaanderen? Welke sociale media worden gebruikt en voor welk doel? Hoe consumeren Vlamingen het nieuws? Elk jaar biedt het iMinds digiMeter rapport antwoorden op al deze vragen.  Daartoe organiseren we jaarlijks een representatieve peiling bij minstens 1500 inwoners van Vlaanderen, vanaf de leeftijd van 15 jaar. De resultaten zijn voor iedereen consulteerbaar, maar het rapport vormt vooral een belangrijke referentie- en inspiratiebron voor de onderzoekswereld, industriële spelers en beleidsmakers.

Voor haar proeftuinonderzoek en de daartoe noodzakelijke gebruikerspanels maakt iMinds - Living Labs gebruik van de profielgegevens, verzameld tijdens de digiMeter bevraging.

Panel van testgebruikers

iMinds’ digiMeter peiling vormt een belangrijke bouwsteen voor het proeftuinonderzoek van iMinds - Living Labs. Hier worden innovatieve oplossingen mede-ontwikkeld en getest in panels van eindgebruikers. De digiMeter community wordt aangesproken om hieraan deel te nemen.

Deelnemen aan zo’n panel van eindgebruikers heeft tal van voordelen. Als lid kom je als eerste in contact met nieuwe ideeën, producten en diensten. Je bestuurt bijvoorbeeld als eerste een elektronische wagen, je mag rondwandelen met de Google glass, of je mag samen met je buren een nieuw stadsspel uittesten.

Wil jij ook je stempel drukken op de producten en diensten van morgen?

Schrijf je nu in