Wanagogo

Speel met je favoriete Studio 100-helden in een veilige en educatieve 3D-wereld

De bedoeling van Wanagogo is om een educatieve spelomgeving te bouwen waarin kinderen op een veilige manier kunnen gamen, video’s bekijken, muziek beluisteren samen met de populaire personages van Studio 100. Wanagogo wil deze virtuele wereld uiteraard toegankelijk en interactief maken vanop diverse soorten toestellen, zoals computer, smartphone en tablet.

Wanagogo is het resultaat van coöperatief, multidisciplinair onderzoek. Het project werd uitgevoerd binnen het MiX-ICON-onderzoeksprogramma van het iMinds Media Innovation Center.


Multiplatform toepassing

De eerste stappen werden evenwel maanden voordien gezet door Studio 100 en gamesontwikkelaar Monkube, die samen een testversie produceerden. Daaruit bleek dat Unity3D, een systeem voor de multiplatformcreatie van games, de meest geschikte technologie is voor Wanagogo. Bovendien was er wereldwijd uitgebreid onderzoek verricht, wat resulteerde in een succesvolle samenwerking met de Canadese gamesontwikkelaar Frima.


Veilige online omgeving

Voor het Wanagogo-project bestudeerden onderzoekers van iMinds - MICT - UGent trends en cijfers in verband met het gaminggedrag van jonge kinderen. 82% van alle kinderen tussen 3 en 10 jaar speelt minstens een keer per week computerspelletjes. Naarmate ze ouder worden, spelen ze vaker en langer. De onderzoeksresultaten toonden de noodzaak van een veilige onlineomgeving duidelijk aan.

De veiligheid van de kinderen is een absolute voorwaarde voor aanvaarding van de nieuwe 3D-wereld door hun ouders. Op basis van dagboekstudies en interviews met 24 Vlaamse gezinnen concludeerden onderzoekers van iMinds - CUO - KU Leuven dat ouders 4 verschillende strategieën hanteren om het gebruik van digitale media door hun kinderen van 3 tot 10 jaar te reguleren. Wanagogo positioneert zich als een betrouwbaar platform dat aansluit bij de aanpak van ‘mediatie op afstand', waarbij ouders de individuele keuzen van hun kroost vertrouwen en respecteren.


Optimalisatie van de game-ervaring

Een van de uitdagingen van het project bestond erin om de toegankelijkheid van Wanagogo te maximaliseren. Er werden oplossingen ontwikkeld om de technische en hardwarevereisten voor de eindgebruikers zo laag mogelijk te houden. Volgens Monkube is het enige wat kinderen nodig hebben om de wereld van Studio 100 te kunnen induiken, een mobiel toestel verbonden met breedbandinternet. Daarmee krijgen ze toegang tot een massa kindvriendelijke inhoud met onder meer video's, digitale boeken en muziekclips, die ze kunnen downloaden om er ook onderweg - zelfs zonder internet - van te genieten.

De doelgroep van dit project bestaat uit jonge kinderen, wiens internetgebruik zich beperkt tot slechts enkele korte, maar sterk geconcentreerde piekmomenten per dag. Resourcesmanagement was een heel belangrijk aspect. Onderzoekers van iMinds - EDM - UHasselt bestudeerden in welke mate cloudgebaseerde resources konden dienen als alternatief voor het zelf hosten van de back-end-infrastructuur. “Als ze op de juiste momenten worden in- of uitgeschakeld, kunnen on-demand back-end-resources echt kostenefficiënt zijn,” legt Peter Quax (iMinds - EDM - UHasselt) uit.


Hoogstaande beeldkwaliteit

Om de virtuele wereld voor games en educatieve inhoud op elk scherm kwaliteitsvol te visualiseren is er nood aan hoge beeldkwaliteit. Het onderzoeksteam van iMinds - MMLab - UGent slaagde erin om een eenvoudig model te bouwen met behulp van voxels, wat extreme geometrische reducties mogelijk maakt zonder extreem verlies aan beeldkwaliteit.

Onderzoekers van iMinds - EDM - UHasselt bestudeerden hoe twee mediaformaten - die tot voor kort enkel afzonderlijk werden gebruikt voor 3D-onlinewerelden en on-demand videostreaming - gecombineerd konden worden. Ze introduceerden het concept van 'verrijkte video'. Daarbij worden traditionele videofragmenten verrijkt met interactieve elementen die rechtstreeks aan de inhoud van de video zijn gelinkt. Dit stelt de gebruikers in staat om de verhaallijn aan te sturen door te klikken op overlay elementen, en het zorgt ervoor dat de inhoud van een video invloed heeft op de status van een game dat eraan is gelinkt.


Project consortium

  • iMinds - CUO - KU Leuven
  • iMinds - EDM - UHasselt
  • iMinds - MICT - UGent
  • iMinds - MMLAB - UGent
  • Larian Studios
  • Media Innovatie Centrum
  • Monkube
  • Studio 100

Contactpersonen

  • Elise Descamps: Program Manager
  • Nic De Backer: Project Lead
  • Peter Lambert: Research Lead