Project

SpotShop

Televisie is nu je favoriete shop

SpotShop (SpotShop) is een onderzoeksproject (MiX-ICON). Funded by IWT, it ran from 30.04.2015 until 30.07.2016.

Project information

  • Program Manager: Elise Descamps
  • Partner: Medialaan
  • Partner: Appiness
  • Project Lead: Jonas De Cooman
  • Partner: imec - MICT - UGent
  • Partner: BBDO
  • Partner: imec.livinglabs
  • Partner: Proximus
  • Partner: VRT
  • Partner: imec - IDLab

SpotShop

Projectoverzicht

SpotShop is een initiatief van de Belgische start-up Appiness, ondersteund door imec.livinglabs (voorheen iMinds Living Labs). De mobiele applicatie werd op 20 april 2016 gelanceerd onder de naam Spott en is beschikbaar voor iOS en Android.

Spott is een tweedeschermapplicatie die tv-kijkers informeert en de mogelijkheid biedt om producten te kopen die te zien zijn in hun favoriete programma’s – zoals bijvoorbeeld kleding, modeaccessoires, gadgets of meubels. Het zorgt voor live interactie tussen merken en consumenten en maakt het voor adverteerders mogelijk gepersonaliseerde aanbiedingen te doen (zoals alternatieve of complementaire producten) op basis van voorkeuren van gebruikers.

Toegevoegde waarde van de Living Labs-aanpak

Het team van imec.livinglabs ondersteunde het project over de hele lijn, van ideeënfase tot commerciële lancering, met aandacht voor het meest geschikte businessmodel, co-creatiesessies en producttesten. Zo’n Living Labs-aanpak zet potentiële gebruikers in een sturende positie, en dit in elke fase van de ontwikkeling, wat cruciaal is voor het succes van een app.

De eerste stap die het consortium nam, was het definiëren van het probleem en de juiste aanpak. Hierbij hielden ze rekening met de noden en gaten in de markt, het doelpubliek en de doelen van elke partner, om zo de gerelateerde opportuniteiten en oplossingen te verkennen. Een tweede stap was het ontwikkelen van een concreet businessmodel, waarvoor het imec.livinglabs-team een workshop organiseerde om initiële (markt)assumpties te bespreken, te ontkrachten en aan te passen.

Het concept dat daaruit voortvloeide werd gepresenteerd aan een klein panel dat feedback en ideeën gaf rond de functies en het ontwerp van de app. Drie tv-programma’s – het Vlaamse kookprogramma De Keuken Van Sofie, de Amerikaanse comedy-serie The Big Bang Theory en de Vlaamse soap Familie – werden geselecteerd voor de eerste (gesloten) veldproef van de app, die plaatvond in november-december 2015 binnen een groep van 300 mensen. Gedurende drie weken (één per show), konden gebruikers de functies en gebruikservaring van het platform testen en becommentariëren. De weergegeven items in tv-programma’s effectief kopen was nog niet mogelijk.

Op basis van de feedback uit die proeven, werd de applicatie op punt gezet en commercieel gelanceerd in april 2016. Onmiddellijk daarna voerde het imec.livinglabs team een laatste (open) veldproef uit met gebruikerspanels van alle projectpartners (ongeveer 2.000 mensen) als laatste validatie van het product. De mensen werden gevraagd de app te downloaden en feedback te voorzien terwijl alle functies (ook de koopoptie) al live beschikbaar waren. Er werden ongeveer 500 enquêtes verzameld, wat hielp om de applicatie verder te verbeteren en aan te passen aan de noden en wensen van gebruikers.

 

Project outcomes

  • Aan het einde van 2016 bereikte Spott meer dan 115.000 downloads in België en werden meer de 25.000 producten gekocht via de app
  • De app is beschikbaar op alle Vlaamse televisiekanalen
  • Appiness won de prijs voor “Best media start-up in Europe” op Media Honeypot (9 en 10 februari in Helsinki)
  • Appiness ging een partnerschap aan met het Braziliaanse communicatiebureau FSB Comunicação om de activiteiten ook in Brazilië te lanceren